Des de l’inici de Setembre he començat a impartir docència a la Universitat de Ciències Aplicades FOM a Düsseldorf. Després d’acabar el meu MBA hi vaig estar un temps pegant-li voltes i finalment vaig decidir acceptar el repte. Després de tot, compaginar la docència universitària amb un treball molt exigent, que implica freqüents viatges i llargues hores, no és quelcom que es puga decidir sense reflexionar-ho bé. Però el semestre ja ha començat i després de dos classes de 4 hores, i 3 hores i 15 minuts, m’atrevisc a fer una primera valoració.
Doncs bé, el mòdul del qual sóc docent s’anomena “Internacional Project Management”, que ben bé es podria traduir com “Gestió de projectes internacionals” i que, contràriament a la meua voluntat, impartisc en Alemany. En aquest mòdul es transmetren competències tècniques especialitzades, metòdiques i personals amb la idea de que els alumnes aprenguen a dirigir projectes de complexitat variable en entorns internacionals. Sovint es tendeix a menysprear la complexitat d’aquesta tasca pensant erroneament que és l’Anglès, llengua d’obligat ús durant qualsevol projecte internacional, el principal problema al qual els alumnes s’hi hauran d’enfrontar i que la resta de factors a tindre en compte durant el projecte es poden gestionar com si d’un projecte nacional es tractara. I res més lluny de la realitat. La meua tasca com a docent, que a més no compta amb una titulació d’enginyeria, és precisament la de fer entendre a enginyers que a més de la competència tècnica per conèixer les eines i estratègies que els faran dirigir amb èxit un projecte, en aquest cas són les anomenades “soft skills” (de nou apareix l’anglès) les que els permetran marcaran la diferència. I creieu-me si us dic que no es fàcil fer entendre enginyers que sovint basen tot el seu pensament en dades, fets, i estadístiques i probabilitats, que sense un enteniment bàsic de competències com sensibilitat intercultural, empatia, intel·ligència emocional i habilitat per motivar els seus col·legues d’altres països, els hi serà molt difícil tindre èxit dirigint projectes a nivell internacional, per molt bons que puguen ser les seues aptituds i destreses tècniques i metòdiques.
La docència a aquest nivell (Màster of Scienceen Enginyeria Industrial) m’ha sorprès gratament per la motivació, l’empenta i la dedicació dels meus alumnes. He de dir que la universitat en la que sóc Professor Associat oferix una modalitat de estudis durant els caps de setmana (divendres de vesprada i dissabtes tot el dia) que permetix als alumnes (i a mi també) compaginar els seus respectius treballs com a enginyers, donat que han hagut de finalitzar primer graus tècnics o d’enginyeria (ací a Alemanya els anomenen Bachelors), amb l’exigència de les classes d’un màster. A més de l’interès intrínsec que mostren, el fet que tots ells siguen professionals en els seus respectius camps tècnics és un fet que contribuix a enriquir els debats i fomenta l’intercanvi d’idees, i al mateix temps, l’exigència al docent per estimular el seu coneixement i fer-los de guia en cas que vulguen aprofundir més en algun punt concret del temari.
I són aquests debats amb els meus enginyers ultramotivats (permeteu-me l’expressió de familiaritat) els que a hores d’ara em fan sentir com un xiquet amb sabates noves amb ganes d’aportar-los el meu modest gra d’arena per al seu futur èxit professional.
Comments
Post a Comment