Skip to main content

Adiccions amb data de caducitat

                              

Últimament medite seriosament deixar Facebook i tancar el meu compte en aquesta xàrcia social. Aquesta afirmació que m'haguera semblat del tot impensable fa només uns anys, és hui una realitat ben a prop.

Encara recorde allà pel 2009 quan eixir de festa els caps de setmana amb els amics i penjar la foto de la nit mentre encara continuàvem de festa era la última moda. No hi havia setmana en que no sentira la necessitat de fer partícep al món (o millor dit, al meu xicotet mon, en forma d'amics i familiars) de tot el que jo vivia i experimentava. Aquest costum va anar augmentant amb els anys fins al punt que alguns coneguts em comentaven burlonament de vegades, que per saber per on parava jo nom´s havien de mirar la meua última actualització a Facebook. Crec que aquesta xicoteta però precisa descripció de la meua dependència de la xàrcia de Mark Zuckerberg parla clarament del nivell d'adicció que vaig arribar a tindre.

Però tot passa, com se sol dir. I en aquest cas no sé ben bé si la febra se m'ha passat a mi a soles (ja sabeu que tots anem fent-nos majors) o si ha sigut Facebook amb la seua erràtica política de gestió de la privacitat dels seus usuaris qui tot solet s'ha encarregat de desecantar-me. Potser han sigut totes dues coses a l'hora. En qualsevol cas Facebook se'm presenta hui com una ferramenta estèril de la que un no sap bé quin és el seu "target" ni la seua utilitat. Mentre altres xàrcies socials transmeten clarament quin és el seu públic i centren tots els seus esforços en arribar-hi, Facebook és un monstre que està morint d'èxit per voler abarcar-ho tot i a tots els públics. Té fotos, notícies, esdeveniments, grups d'usuaris per interessos, vídeos, emoticons, etc, etc, etc... però jo no puc llevar-me de damunt la sensació de que quan més opcions oferix, més es despersonalitza i s'allunya del seu usuari tradicional.  Almenys l'usuari de mitjana edat, que fins fa poc sempre ha format la seua base. Eixos que hui ja hem superat la treintena i no necessitem, ni volem, un frankenstein fet d'entre totes les opcions d'altres xàrcies com Snapchat, Instagram (de la que també són amos), messenger, etc.

Per a mi, vivint lluny del País Valencià, realment se'm fa costera amunt acabar tancant el meu compte de Facebook perquè tot i que ja quasi no hi publique mai res, continua sent la xàrcia social per mitjà de la qual puc seguir -més que siga passivament- les vides de molts amics, coneguts i en definitiva de persones que han passat en algun moment per la meua vida. També és que he de reconèixer que em fa molta peresa avisar un per un als meus més de mil contactes de FB de que en el futur si volen seguir estant en contacte amb mi m'hauran de seguir a alguna altra xàrcia social (però, a més, a quina? Perquè massa sé que mai em seguiran a la meua benvolguda Goodreads.com). I mentrestant em sentisc com un presoner que tot i saber que seria molt senzill trencar amb la seua pressó i ser completament lliure, veu amb llàstima com una mena de síndrome d'Estocolm, més que siga per mantindre el contacte amb persones ara llunyanes, l'obliga a aferrar-se als freds barrots del seu cautiveri.

Però no és així. Fa mesos que el que fa nomas un parell d'anys haguera sigut impensable va ocórrer quan vaig desinstal.lar l'app de Facebook a l'iPhone. Tot i que seguisc entrant a FB de quan en quan, em senc com si hagués travessat una de les barreras psicològiques més importants. Ara només em resta descarregar totes les meues fotos i vídeos i tancar definitivament el meu compte. Adéu Facebook!

Vaja, sense adonar-me'n acabe de descriure el primer dels meus desitjos d'any nou per al 2019.

Comments

Popular posts from this blog

Cal provar-ho tot en aquesta vida

Des de l’inici de Setembre he començat a impartir docència a la Universitat de Ciències Aplicades FOM a Düsseldorf. Després d’acabar el meu MBA hi vaig estar un temps pegant-li voltes i finalment vaig decidir acceptar el repte. Després de tot, compaginar la docència universitària amb un treball molt exigent, que implica freqüents viatges i llargues hores, no és quelcom que es puga decidir sense reflexionar-ho bé. Però el semestre ja ha començat i després de dos classes de 4 hores, i 3 hores i 15 minuts, m’atrevisc a fer una primera valoració. La docència a aquest nivell ( Màster of Science en Enginyeria Industrial) m’ha sorprès gratament per la motivació, l’empenta i la dedicació dels meus alumnes. He de dir que la universitat en la que sóc Professor Associat oferix una modalitat de estudis durant els caps de setmana (divendres de vesprada i dissabtes tot el dia) que permetix als alumnes (i a mi també) compaginar els seus respectius treballs com a enginyers, donat que han hagut d

Book review: “Factfulness” by Hans Rosling

This is w ithout any doubt one of the best books I've read in a long time! Once I started reading it I simply couldn't stop... (I've read its around 300 pages in less than 5 days, and that while working full time) I can only say that the way in which Rosling tackles the issue of preconceived bias, which prevent us from seeing and understanding the world the way it really is, has really surprised me. The author sets aside any formalities and condescendence to give a wake-up call to all those (often affluent and well educated students, business and world leaders leaving in the rich world, or in "Level 4", as he calls it) who think they can continue to classify the word according to the old clichés of "developed" or "underdeveloped" country. In a time in which pessimistic views about humanity and the sort of future awaiting us, Rosling manages to make us aware of the long way ahead of us to eradicate extreme poverty or other big human pr

Si no hi existira #Goodreads caldria que l’inventaren

Curiós que el meu primer post siga per parlar d’una de les xàrcies socials que més m’ha sorprès (en sentit positiu) en els últims temps. Fa poc, vaig escoltar en el podcast #Zetatesters que parlaven sobre #Goodreads, una xàrcia social per a lectors empedernits i temps em va faltar per llançar-me en planxa per provar-la i formar-me una idea pròpia.  Amb plaer he pogut descubrir poc després, una volta tenint ja un compte obert , que alguns dels meus contactes habituals d’altres xàrcies socials menys “intelectuais” (diguem-ho així) tambe hi estan. A més de trobar tota classe de llibres i poder puntuar-los, comentar-los per mitjà de “reviews”, seguir els escriptors, iniciar reptes de lectura i descobrir recomanacions basades en els llibres que ja has llegit, o en els que t’agradaria llegir, us assegure que l’efecte collateral serà un significatiu increment de les vostres hores de lectura per setmana i del grau de coneixement del últims títols i autors en l’estil literari de la vostra